22.09.2014 van Drak.berg - Naar Semonkong Lesotho - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van GeLuc Westeinde - WaarBenJij.nu 22.09.2014 van Drak.berg - Naar Semonkong Lesotho - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van GeLuc Westeinde - WaarBenJij.nu

22.09.2014 van Drak.berg - Naar Semonkong Lesotho

Door: Geluc

Blijf op de hoogte en volg GeLuc

26 September 2014 | Zuid-Afrika, Drakensberg Garden

Ja dat is ook vakantie, we zijn om 6.00u vertrokken, gaat dus allemaal!
Vandaag een lange maar bijzondere dag voor de boeg
Langs de noordelijke Drakensbergen, reizen we door het hoog gelegen GoldenGate Nationaal Park, met de gele,rode en oranje gekleurde zandsteen rotsen, liggen hier indrukwekkende tafelbergen, van weerbarstig kwartsiet en basalt.
Vervolgens bereiken we t indrukwekkende Berg koninkrijk van Lesotho, na de voor ons al bekende grens formaliteiten, gaan we weer uit Z.Afrika en in Lesotho wandelend het koninkrijk van koning Letsie||| binnen, tot 1966 was t voormalige Basatholand in handen van Engeland, en toen 't onafhankelijk is geworden, ging 't land Lesotho heten, het is zo groot als België
H.I.V. 45% van de bevolking?! en 50% van de kinderen onder 10 jaar.
De bevolking bestaat ongeveer uit twee miljoen Basatho.
Deze mensen leven grotendeels volgens hun Afrikaanse cultuur, waarbij gebruiken, rituelen en geloof in geesten het dagelijks leven bepalen. Het arme Lesotho, wat ook wel 't dak van Afrika wordt genoemd, is helemaal omsloten door Zuid Afrika, heeft geen natuurlijke hulpbronnen en weinig industrie, waardoor 't economisch erg afhankelijk is van Zuid Afrika. Heel 't land ligt boven 1000 m En heeft pieken van meer dan 3000 m..
Eenmaal binnen zijn we meerdere keren moeten stoppen voor politie controle! Dit is normaal gebruik..
Na speciale landschappen, bereiken we de 20 km lange, en 1300m hoge Sani Pas, die de enige verbinding is tussen KwaZulu-Natal en Lesotho. En dan t laatste stuk op onverharde weg, rijden we Semonkong binnen, is landschappelijk prachtig, maar toeristisch nog niet erg ontwikkeld, ook al probeert de regering het land al jaren als reisdoel aantrekkelijk te maken!
We arriveren in onze Lodge, waar we een hartelijk welkom krijgen , met thee of koffie en eigen gemaakte koekjes, dan koffers op de kamer ,nog even voor 't donker is 't dorpje in, en een kijkje nemen bij de rivier! Je weet niet wat je ziet, vanuit de heuvels komen veel mannen te paard, omwikkeld met kleurige dekens, wollen muts of bivakmuts, terug van hun dagelijkse bezigheden, halen vanboodschappen of andere noodzakelijke spullen, waar ze soms uren moeten voor rijden!
Kinderen die met Jerry kan's water halen uit de rivier, moeders die de was doen, ook de mensen die te voet de brug over moeten om hun eigen stekje op te zoeken, wat een indruk maken die taferelen!
Ze zijn nog niet zo goed gewend aan toeristen, en vinden ons vast erg wit. Na een kleine trip door dorpje, nog enkele kindertjes blij gemaakt met 'n ballon, na t zingen en wat dansende bewegingen hadden ze 't wel naar hun schik.
De weg of route is stoffig keiig en onverhard, dus uitkijken waar je loopt, en zo terug naar onze Lodge, die met riet bedekt is, en we een heerlijk vuurtje kunnen stoken, want in de avond koelt 't daar sterk af, om 18.00u is t pikke donker, met wel een prachtige sterren hemel!
We zijn nu terecht gekomen in een hele andere wereld, alles te voet, te paard en ezels volgeladen met van alles wat je maar kan bedenken, van zakken maïsmeel, werktuig, hout om te stoken, boodschappen, emmers enz
Na de reis, indrukken,en na een heerlijke maaltijd terug naar onze stek, waar t kacheltje heerlijk aan t branden was.. Dit zet je tot denken...
Hoe zitten onze buurtjes erbij, op de grond, of bedje?
Tot 22.00u hadden we stroom, en daarna konden we ons zak lampie gebruiken, of kaarsje branden, heeft ook weer zo z'n charme! Maar als je dan bedenkt hoe de mensen enkele honderd meters verder, zonder kaars, kachel, water, douche en
Licht t moeten redden, en dan die huisjes van zink en golfplaten soms gemaakt, andere iets beter, waar hebben we t dan over..wat gemakkelijk bij ons ..knop omdraaien en 't werkt, dan zijn wij bevoorrechte gelukkige mensen als je dit zo ziet.
We zijn onder de wollen deken in slaap gevallen, met toch gedachten die je dan bezig houden..

  • 27 September 2014 - 09:58

    Els:

    Wat een belevenissen. Een prachtige indrukwekkende reis.
    Tot spoedig.
    Groetjes van het niet zo koude nederland.
    Els

  • 27 September 2014 - 13:03

    Gadeyne Jo:

    hoi Geluc !! we genieten van je verslagen !! prachtig om te lezen ,kan mij er wel iets van voorstellen daar we ook Z Africa geweest zijn .Enorm mooi uitgestrekte gebieden geeft een mens adem !! veel plezier nog en geniet xxxx Jo en Peter

  • 28 September 2014 - 14:04

    Dorien:

    Heel leuk om jullie zo te volgen!
    Mooie beleving, geniet er van.
    Groeten Dorien, Joep, Urbain en Tomas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

GeLuc

Actief sinds 02 Nov. 2014
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 13305

Voorgaande reizen:

02 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

11 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

16 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

16 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

16 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

28 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

28 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

28 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

29 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

02 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

11 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

11 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

09 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

07 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

08 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

08 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

08 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

08 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

08 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

10 September 2014 - 04 Oktober 2014

Onze Zuid Afrika reis!

Landen bezocht: