14.15.16. O9.2014 Krugerpark ,Mlilwane - Reisverslag uit Krugersdeel, Zuid-Afrika van GeLuc Westeinde - WaarBenJij.nu 14.15.16. O9.2014 Krugerpark ,Mlilwane - Reisverslag uit Krugersdeel, Zuid-Afrika van GeLuc Westeinde - WaarBenJij.nu

14.15.16. O9.2014 Krugerpark ,Mlilwane

Door: GeLuc

Blijf op de hoogte en volg GeLuc

20 September 2014 | Zuid-Afrika, Krugersdeel

14.09 2014

Vandaag is 't zover..Bezoek aan t Krugerpark!
Ingang via Phabeni hek.
Dit beroemde park is net zo groot als 3/4 deel van Nederland. Met z'n 140 soorten zoogdieren, 500 vogelsoorten en 100 verschillende reptielen is t een lust om daar met ons groepje door te rijden, en dan turen wie er weer iets ziet, waaauw....daar...gelijk met camera's in actie!
Op zoek naar de ' Big Five' ( olifant, neushoorn, buffel, leeuw en luipaard.
Het park heeft meer te bieden: giraffes, koedoes, vele soorten antilopen, gnoes, nijlpaarden, krokodillen, jachtluipaarden, impala's.
Wat was onze dag goed, de eerste dieren die we zagen waren een grote kudde impala's, lieve beesten, die gekke bokken sprongen kunnen maken, de eerste zijn gespot.
We komen iets verder aangereden, en wat een verbazing, een hele kudde olifanten kwamen rustig voor ons neus de weg oversteken, een hele familie groep, met mooie slagtanden en van die lieve koddige kleintjes aan hun zij, om stil van te worden, als dit schouwspel aan je voorbij trekt!

Wat een sensatie, iedereen met camera in de weer, van rechts naar links, wat een mooie plaatjes, zeer afwisselend dieren schouwspel trekt aan onze ogen voorbij!
De krokodil, die ligt te zonnen aan de rand van waterplas, in die plas donkere vlekken met oortjes boven water, jawel nijlpaarden in grote getale aan wassen of afkoelen, heerlijk bij een temp. van 35 graden op je bol!
Olifanten die zich met wapperende oren, besproeien met modder water! Lekker zo'n douche partij.
Leeuwen die in de schaduw van boom, op uitkijk, zitten wachten op aanval van 'n prooi.
Zebra's die stoeien met elkaar, en wat dacht je van de long neks, de foto genieke giraffes, die zo lijkt 't, alles onder controle houden en genieten van de ruime aandacht!
Ondertussen turen met of zonder verrekijker, of er voor de zoveelste keer iets te bespeuren valt....blijft spannend, daar weer koedoes , impala's, allerlei soorten bokjes, buffels, prachtige vogels, en leguanen!
Ook zijn er veel doorn of acacia bomen te zien!
Bekend van t liedje Sarie Marijs, o breng me terug naar m,n ouw Transvaal enz. en daaronder bij die groene doorn boom.
Terug in de Lodge Santara gekomen, midden in t Krugerpark, delen van belevenissen, bijkletsen en genieten van heerlijk buffet.

15.09.2014
Volgende dag vroeg op om met de safari jeeps op pad te gaan, het mooiste van de dag, was t spotten van 3 Leeuwen, die op de uitkijk zaten onder de schaduw van een boom. Wij hielden de leeuwen steeds in de gaten..er liep verschillend wild rond de waterdrink plaats, impala's, wratvarkens, zebra, giraffe's, de leeuwen kwamen langzaam in beweging en hadden duidelijk zin in een heerlijke prooi, de giraffes hadden dit door, begonnen zich ook te verplaatsen, en hielden een oog in 't zeil! Die kunnen op hoogte de plaats goed overzien!
Daarna een soort geblaf over de vlakte, dat volgens de gids geluid van zebra's was, een .waarschuwingsteken voor de andere dieren, de big Lion king richte zich op en zette de aanval in, gevolgd door zijn soortgenoten, ieder dier was in beweging, wij zeggen" ren voor je leven " maar voor de king en zijn gevolg was de aanval voor hun niet zoals verwacht...dus mislukt, en gingen ze weer terug naar hun schaduwplek iets hoger dan de waterplas.
Vast en zeker super stemming bij de andere dieren, en zo gaat 't dag in en dag uit maar door!
zoo...spannend... Wauwww..bijzonder om van dichtbij te kunnen meemaken, en daarna weer verder op avontuur!
Weer van alles tegen gekomen, en vast gelegd op de gevoelige plaat. Thuis gekomen even afkoelen in 't zwembad, heerlijk op de rand in t zonnetje drogen, en wat trok daar langzaam aan mijn neus voorbij, oei oei..een wandelende leguaan.. Op zijn gemak, was alleen,maar er kwamen nog een paar van de groep, en die moesten natuurlijk dit vastleggen, was niet zo'n kleintje hoor...misschien iets voor de braai... .
Voor avondeten, was er afgesproken een "braai" met z'n allen te doen, elk huisje had een b.b.q., en we gebruikten er twee, heerlijk gegeten, en ieder nam eigen bestek, borden en drank mee, veel gelachen gepraat en gezongen o.a. van Sarie Marijs!

16.09.2014 van Krugerpark naar Mlilwane reservaat

Andere morgen om 6 u vertrek vanuit Satara, door 't Kr.Park naar beneden , onderweg weer een toegift van leeuwen in grote getale, en weer die fameuze olifanten met gelukkig nog hun lange slagtanden, druk in de weer met wassen en kliederen in hun poeltje, heerlijk schouwspel.
Mooi om te zien hoe sommige nieuwsgierig zijn, en ons toekijken....zo lief die morgen hoe 2 prachtige giraffen mooi naast elkaar ons aankeken of ze wilden zeggen, neem foto's zoveel je maar wilt, wij staan er klaar voor....en opeens die ene zo verliefd met z'n kop naar de andere zijn kopje draaide en vast een zoen wilde geven, weet 't niet zeker maar heeeeel erg lief om te zien!
We krijgen weer van alles te spotten, neushoorns, zebra's, antilopen, en natuurlijk weer giraffen 5 stuks.
In de middag verlaten we t park via de zuidpoort Malelane-hek en rijden we door uitgestrekte landbouw gebieden naar het koninkrijk Swaziland, waar we met paspoort waarin de stempel Zuid-Afrika uitwandelen en Swaziland weer in. De hoofdstad is Mbabane.
Koning Mswati |||, hij is een man voor 't volk, sinds 1982 aan t bewind, en heeft 14 vrouwen. Het land is 17373 km2 groot.
Het is op Gambia na,een van de kleinste staatjes,en is sinds 1968 onafhankelijk, kinderen zijn allemaal schoolplichtig.
Heeft 't grootste H.I.V. Aantal van de wereld, 68% van de bevolking!
Na een rit prachtige door mooi landschap,rotsen, bergen en meren, en ook suikerrietplantages, komen we aan in t Mlilwane park een landgoed dat van een Engelse familie was, onze hutjes stonden in t rond gebouwd, rondavel werden ze genoemd, gemaakt van stroo met houten gebogen raamwerk, en met een deurtje waar je gebukt naar binnen moest, de bedjes stonden netjes klaar, 't gaf wel een heel speciale sfeer, veel klein wild, de wratten varkens, verschillende antilopen, aapies, liepen daar vrij rond, en scharrelden overal tussen, waren niet schuw.
Een rivier vak bij t restaurant, daar vertoefden ook de krokodillen, en maraboe's!
We waren in een andere wereld beland!Na diner nog een opvoering van een traditionele Swazidans, was niet zo spectaculair en eentonig van zang.
Daarna onder de dekens in ons hutje, waar alle geluiden goed hoorbaar waren! Toch maar even propjes in de oren gestopt, want de volgende morgen stond er een sportieve actie te wachten...
Tot dan...
Heb een achterstand dus morgen bij goed bereik verder!

• 20 September 2014 - 23:20

Lizet:

Wat een mooi verhaal. Lijkt me prachtig die safari tussen de wilde dieren.
    Een kudde olifanten met kleintjes, spannend als ze zich willen gaan verdedigen.......

Vanavond het familiediner, het was erg gezellig en heerlijk gegeten bij Pandora in Watervliet.
    Iedereen was in z'n nopjes en erg tevreden.
    We hebben jullie wel gemist!
    Groetjes en geniet nog van de vele avonturen daar ver weg!
    Lizet en Hans

• 21 September 2014 - 10:08

Ria En Jan:

hoi Lucie en Gerard.
    Wat zullen jullie genieten! Een mooi verhaal vol spannende avonturen. Dit maak je maar één keer mee. Als jullie terug in Nederland zijn, willen we het natuurlijk nog eens horen. Nog heel veel plezier op het vervolg van deze reis.
    groetjes Jan en Ria

• 21 September 2014 - 11:24

Marchantsen:

Heerlijk om te lezen? En wat een geluk Geluc om zoveel wild al te spotten. Die actie van de leeuwen lijkt me super om te zien. Wat een prachtig land is het hè. En er volgt nog zoveel moois. Goede reis verder en benieuwd naar julie volgend verhaal. Geniet met volle teugen.
    Groetjes marco chantal senna

• 21 September 2014 - 14:00

Ru-dwien:

Hallo Gerard en Lucie,

Wel aan jullie gedacht gisteren, en zo te lezen zijn jullie met de "braai", in die andere wereld niks te kort gekomen.
    Mooie wild-"e" verhalen met een romig sausje, lekker temperatuurtje..een duik in het zwembad,en een dansje ,wat wil je nog meer.
    Zijn nu wel benieuwd naar jullie sportieve actie..
    Genietze.
    groetjes Ru-dwien

• 21 September 2014 - 20:44

Hilda En Walter:

super verhalen van een superreis, vol met 'wilde' verhalen, ben benieuwd naar vervolg.... blijf vooral genieten!

• 02 Oktober 2014 - 22:29

Nicole:

Hoi!
    Ma heeft je mails doorgestuurd dus ik kan nu ook meegenieten! Zoooooo herkenbaar!! Super al die wilde dieren, ben op alle plekken geweest waar jullie ook zijn geweest alleen paar dagen langer in Kruger geweest!
    Geniet er nog volop van!!
    x Nicole